Hvem står bag Instagram?
Instagram er en digital og social fotodelingsapp, der blev skabt af de amerikanske softwareudviklere Kevin Systrom og Mike Krieger i 2010. Det begyndte som en iværksættervirksomhed i San Fransisco med en idé om at gøre det nemt at dele billeder fra mobiltelefonen. Det banebrydende dengang var, at man kunne lægge filtre på billederne og dermed gøre dem æstetisk flottere og mere iøjnefaldende. Platformen formåede at tiltrække kendisser, hvilket var med til at skabe opmærksomhed omkring Instagram og få mediet til at vokse. Hurtigt blev appen én milliard dollars værd, og i 2012 solgte Kevin Systrom og Mike Krieger appen til Facebook, mens Systrom fortsatte som CEO for Instagram frem til 2018. I dag vurderes Instagram at være omkring ti milliarder dollars værd.
Hvad er Instagrams vigtigste funktioner?
I modsætning til Facebook, hvor brugerne anvender både tekst og billeder, eller Twitter, der næsten udelukkende lægger op til at bruge tekst, er Instagrams formål at gøre det nemt for brugerne at dele billeder og videoer. Brugerne kan følge hinanden, skabe kreative videoer (kaldet ’Reels’), dele ’Stories’, som er små, korte videoer, og – naturligvis – ’like’ og kommentere hinandens indhold. Da Facebook ejer Instagram, er det også blevet muligt at sende private beskeder til hinanden via Messenger. Derudover har Instagram tilføjet en funktion, som gør det lettere for brands at sælge produkter og tjene penge via på platformen – Instagram kalder det selv en shopping-funktion. I 2018 lancerede Instagram desuden deres egen video-kanal, Instagram TV – forkortet IGTV – hvor brugere, brands og virksomheder kan dele videoer med en varighed helt op til en time.
Hvor mange bruger Instagram?
På verdensplan havde Instagram i 2020 omkring 854,5 millioner månedlige brugere. Det er en fordobling siden 2016, hvor platformen havde 428,1 millioner månedlige brugere. I 2023 forventes antallet af brugere at være vokset til lige under én milliard månedlige brugere. Det fremgår af den tyske markeds- og forbrugerdatavirksomhed Statista (se kilder). Opgørelsen over antallet af brugere kan dog variere fra kilde til kilde og afhænger af, hvordan det gøres op. Nogle kilder skriver, at Instagram allerede har nået én milliard brugere på verdensplan. Det fremgår blandt andet af det amerikanske marketingsbureau Mediakix (se kilder), som har en interesse i at vurdere antallet af brugere højt. Uanset hvad er Instagram et af verdens mest anvendte sociale medier. USA har måske ikke overraskende flest brugere på Instagram med hele 140 millioner, efterfulgt af Indien, Brasilien og Indonesien. I USA er Instagram det andet mest populære sociale medie, kun overgået af Snapchat, fremgår det af Statista (se kilder).
Hvor mange i Danmark bruger Instagram?
I dansk perspektiv er det sværere at finde tal på, præcis hvor mange brugere der er. Men Slots- og Kulturstyrelsens rapport ”Mediernes udvikling i Danmark 2020” (se kilder) angiver, at 40 procent af danskerne havde en profil på Instagram i 2019, hvilket gør Instagram til det tredje mest anvendte sociale medie i Danmark, kun overgået af LinkedIn og Facebook. Rapporten ”IT-anvendelsen i befolkningen 2020” fra Danmarks Statistik (se kilder) påviser, at fire ud af fem danskere i aldersgruppen 16-74 år har brugt tjenester som Instagram inden for de seneste tre måneder. Størstedelen af de danske Instagram-brugere laver dog sjældent opslag selv. Til sammenligning er størstedelen af Snapchats danske brugere aktive dagligt, fremgår det af rapporten ”Mediernes udvikling i Danmark” fra Slots- og Kulturstyrelsen (se kilder). Samlet set er Danmark dog det land i EU, hvor den største del af befolkningen (81 procent) mellem 16 og 74 år anvender sociale medier, ifølge ”IT-anvendelsen i befolkningen 2019” (se kilder).
Hvem er brugerne af Instagram?
Ifølge en undersøgelse fra Gallup, som Berlingske fik foretaget i 2019, er Instagram især brugt blandt de 13-29-årige og mere populært blandt kvinder end mænd. Undersøgelsen har også kigget på, hvem der bruger forskellige sociale medier målt på politiske holdninger. Undersøgelsen viste, at Instagram var mest anvendt af personer, der stemmer på Det Radikale Venstre, tæt efterfulgt af Liberal Alliance, Alternativet og Enhedslisten. De partier, hvis vælgere ifølge undersøgelsen brugte Instagram mindst, er Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige. Resultaterne fremgår af artiklen ”Hvem bruger sociale medier?” (se kilder).
Politikerne selv er generelt blevet mere aktive på Instagram inden for de seneste år på grund af mediets voksende brugerbase. På Instagram kan de præsentere en anden side af sig selv og give deres følgere en bid af, hvordan deres hverdag og liv uden for politik ser ud, fremgår det af Politiken-podcasten ”10 år med tragisk glæde i små firkanter” (se kilder).