Danske børn og unge er på mange måder rigtig dygtige til at benytte sociale medier, bruge diverse apps og programmer. Internationalt ligger vi da også helt i top når det kommer til at bruge it i undervisningen i skolen. Til gengæld er it-kundskaberne ikke særligt raffinerede. Meget få er kritiske overfor de kilder de finder, og de fleste er ikke opmærksomme på ophavsret, og på at information kan indgå i kommercielle eller politiske sammenhænge. Samtidig er det ganske få børn og unge der forstår hvordan teknologien er bygget op, og hvordan man f.eks. koder.
Både fra erhvervslivet og politisk hold er der et stigende ønske om at styrke de nye generationers IT-kundskaber. Nutidens folkeskole skal med kreative it-fag ruste eleverne til at tænke nyt, at udforske og skabe innovation, mener Dansk Erhverv. For at komme behovet i møde tester en række folkeskoler valgfaget teknologiforståelse, mens undervisningsministeren foreslår at alle elever får kodning på skemaet - som elever i Bulgarien, Estland, Grækenland, Polen, Portugal og England allerede har det.
Bibliotekernes Temasamarbejde sætter i ugerne 39-42 fokus på Videnskab og kodning
Faktalink-artikler
Originalkilder
Kortlægning af IT- kompetenceudvikling
KonklusionskæfteUdarbejdet af Styregruppen for it i folkeskolen, 2016-12-05.
Kodning i praksis
På DR Skole kan du lære at kode.
Artikler og debat
Christensen, Kasper Madsbøll: Nu skal 4. klasses elever lære at programmere tamagotchier
Dr.dk, 2018-04-16.
Jørgensen, Steen A.: Undervisningsministeren vil lære alle børn at kode
Jyllands-Posten.dk, 2017-12-06.
Riise, Andreas Brøns: Høring: Er der brug for et it-fag i folkeskolen?
Folkeskolen.dk, 2017-02-02.
Computerworld.dk, 2016-07-12.
Faktalink light artikler
Digital dannelse (Faktalink light)