Hvilke motiver kan der ligge bag falske nyheder?
Motivet bag falske nyheder er ofte at præge og ændre holdninger. Men spredningen af falske nyheder handler også om penge.
Hos sikkerhedsfirmaet CSIS vurderer it-ekspert Peter Kruse, at man kan tjene op mod 50.000 kroner om måneden ved at producere falske nyheder. “Det er et område i kraftig vækst. Især i udlandet, hvor tingene lige nu går rigtig stærkt. Men vi har også haft sager i Danmark, og de viser, at der faktisk er gode og lettjente penge at hente her,” siger Peter Kruse og vurderer, at problemet er svært at komme til livs i artiklen “Falske nyheder handler lige så meget om økonomi som om holdninger” i Jyllands-Posten (se kilder). I de danske sager, han kender til, er det ofte unge, der tjener penge på at levere de falske nyheder gennem annoncenetværk.
Hvilke eksempler på falske nyheder kendes fra den amerikanske præsidentvalgkamp i 2016?
Falske nyheder spredt via sociale medier fyldte en del i den amerikanske præsidentvalgkamp, og der har under og efter valgkampen været debat om, hvorvidt falske nyheder spillede en afgørende rolle for valgets udfald. Blandt de meget delte ‘fake news’ (falske nyheder) var nyheder om, at den katolske kirkes overhoved, pave Frans, støttede Republikanernes præsidentkandidat, Donald Trump, at en FBI-agent, der havde lækket e-mails fra Demokraternes kandidat Hillary Clintons e-mailkonto, var blevet fundet død som følge af et selvmord, og at en anti-Trump-demonstrant var blevet betalt af Demokraterne for at demonstrere ved et af Republikanernes valgmøder. Endnu en falsk nyhed, der blev spredt under valgkampen, handlede om, at et pizzeria i Washington, D.C., skulle være skjulested for en pædofiliring, ledet af Demokraternes præsidentkandidat, Hillary Clinton. Den historie fik en yngre mand fra delstaten North Carolina til at troppe op på pizzeriaet bevæbnet med en riffel, fremgår det af artiklen “Undersøgelse: Tre ud af fire amerikanere faldt for falske nyheder” på DR.dk (se kilder).
Hvilken rolle har Donald Trump spillet i debatten om fake news?
En stor del af debatten om falske nyheder har handlet om den amerikanske præsident Donald Trump. Dels fordi det har vist sig, at falske nyheder med påstande om hans modkandidat Hillary Clinton blev brugt til at påvirke vælgerne under valgkampen til Donald Trumps fordel. Men også fordi Donald Trump selv flittigt har brugt begrebet til at beskylde medierne for usande påstande, når de har bragt kritiske historier, der ikke passede ham. På sin twitter profil har han flere gange anklaget medierne for at have en hadefuld dagsorden baseret på falske nyheder. F.eks. tweetede han i sommeren 2017 følgende: “De falske nyhedsmedier har aldrig tidligere taget så meget fejl eller været så beskidte. Bevidst ukorrekte historier og falske kilder, der skal underbygge deres hadefulde dagsorden,” kan man læse i artiklen “Donald Trump beskylder medier for at have en hadefuld dagsorden” i Mandag Morgen (se kilder).
Hvordan forholder amerikanerne sig til falske nyheder?
En undersøgelse, som analysebureauet Ipsos Public Affairs har lavet for det amerikanske internetmedie Buzzfeed, viser, at tre fjerdedele af de amerikanske medieforbrugere ikke kunne skelne sande nyheder fra falske under præsidentvalgkampen i efteråret 2016. I undersøgelsen blev 3.000 deltagere præsenteret for tre sande og tre falske nyheder, hvor de falske var blandt de mest delte under valgkampen. Undersøgelsen viste også, at mens Republikanerne i 84 procent af tilfældene fejlagtigt vurderede, at en falsk historie var sand, gjaldt det 71 procent af Demokraterne. Det fremgår af artiklen “Undersøgelse: tre ud af fire amerikanere faldt for falske nyheder” på DR.dk (se kilder).
Hvilke eksempler på falske nyheder har vi set i Danmark og Europa?
I juni 2015 under valgkampen til folketingsvalget dukkede en historie op på de sociale medier under overskriften “Afsløring: Thornings mand fik ferierejse betalt af den danske statskasse”. Den lignede en artikel fra Ekstra Bladet. Men Ekstra Bladets chefredaktør kendte intet til historien, som også viste sig at være falsk. Også en falsk nyhed om et overfald på færgen mellem Danmark og Tyskland spredte sig i efteråret 2015 på sociale medier. I artiklen fortalte en lastbilchauffør, at to flygtninge var blevet afsløret i at bryde ind i en bil på færgen, hvorefter de havde sparket en gravid kvinde og overfaldet hendes kæreste. Politiet afviste, at scenariet havde fundet sted. Det kan man læse i artiklen “Snydt: Falske historier der gik viralt” på DR.dk (se kilder). Begge historier havde relation til temaer, der var meget debatteret under den danske valgkamp og i befolkningen i det hele taget, idet den første handlede om troværdighed hos Socialdemokratiets formand – og hendes mand – mens den anden handlede om flygtninge og kultursammenstød, et meget debatteret emne på det tidspunkt, hvor et stigende antal asylsøgere søgte mod Danmark, hvilket skabte bekymring i store dele af befolkningen.
Hvilke falske nyheder har coronapandemien været årsag til?
Ifølge Europa-Kommissionens hjemmeside under fanen “Bekæmpelse af misinformation om coronavirusudbruddet” (se kilder) har coronapandemien budt på en bølge af misinformation, såsom farlige fuphistorier med falske påstande.
Der hersker ifølge kommissionen bl.a. falske påstande om, at det at drikke klor kan helbrede coronavirusinfektion. Det er dog stærkt vildledende, da indtagelse af klor eller ren alkohol kan være meget skadeligt. I forlængelse af denne misinformation har den belgiske forgiftningscentral registreret en stigning på 15 procent i antallet af klor-relaterede hændelser. En anden falsk påstand går på, at 5G-anlæg kan sprede virusset. Disse teorier er udokumenterede, men har ført til en række angreb på sendemaster. Der har desuden floreret en konspirationsteori om, at coronavirusset er en infektion, som er forårsaget af indflydelsesrige mennesker, der ønsker at mindske befolkningstilvæksten. Den videnskabelige dokumentation viser dog med al tydelighed, at coronavirusset er i familie med andre virusser som SARS og MERS og stammer fra dyr.
Hvordan er etablerede nyhedsmedier med til at producere vildledende nyheder?
I foråret 2019 undersøgte et ekspertpanel af forskere i journalistik de danske nyhedsmedier for såkaldt bevidst vildledning af læserne. I dagbladet Politiken kan man læse, at ni danske nyhedsmedier, ifølge forskernes vurdering, leverede vildledende nyheder. Det er særligt nye netmedier, der vildleder, konkluderede forskerne, der på Politikens foranledning havde gennemgået 250 artikler fra 15 digitale medier på baggrund af 20 kriterier for god journalistik. Ni af medierne leverer indhold af så ringe kvalitet, at panelet betegner dem som junkmedier. University of Oxford har undersøgt junk news i forbindelse med mediedækning af valgkampe i en række europæiske lande, men det er første gang, at fænomenet undersøges i Danmark. Modsat fake news er junk news sjældent det pure opspind, men en vildledende udlægning af virkeligheden.
Forskerne kaldte på den baggrund de ni medier for junkmedier, og forskerne kalder det et demokratisk problem, at medierne på falsk grundlag påvirker danskernes holdninger. “Det er reklame og propaganda forklædt som nyhedsjournalistik. Det kan være et demokratisk problem, hvis disse medier formår at påvirke danskernes holdning til bestemte politiske emner,” siger Jannie Møller Hartley, lektor og leder af Digital Media Lab på Roskilde Universitet, i artiklen “Junk news: Mange nye netmedier manipulerer, vildleder og stjæler fra andre” (se kilder).
Undersøgelsen af danskernes medievaner fra DR Medieforskning viste i 2018, at kun hver fjerde dansker selv vurderer, at han eller hun er stødt på falske nyheder, mens 68 procent af danskerne har høj eller meget høj tillid til nyhedsmedierne. I det lys bliver fake news og junkmedier endnu mere problematiske.
Hvordan kan man skelne mellem falske og ægte nyheder?
På hjemmesiden TjekDet.dk, som mediet Mandag Morgen står bag, gennemgås nyhedsartikler, og det bliver tjekket, om en nyhed er sand eller falsk. På sitet kan man indsende artikler eller påstande i den offentlige debat for at få sandhedsværdien undersøgt, og man kan læse en guide med gode råd til, hvordan man vurderer, om en nyhed er sand. Guiden indgår i artiklen “6 gode råd: Sådan spotter du falske nyheder på nettet” på Mandag Morgens hjemmeside (se kilder). Rådene, eller spørgsmålene, du kan stille dig selv, kan bruges til at vurdere, om en nyhed eller påstand er sand eller falsk, og lyder således:
- Kender du mediet?
- Husk, at selvom et medie ligner et etableret medie, så kan det sagtens være svindlere, der står bag.
- Har artiklen en mærkelig URL (www-adresse)?
- Er der fejl og mangler? Er sprog og grammatik sjusket, og virker hjemmesiden i det hele taget mangelfuld?
- Husk, at selv etablerede medier kan misforstå og fejlfortolke eksempelvis forskningsresultater, meningsmålinger eller andre undersøgelser og dermed utilsigtet sprede misinformation.
- Brug din sunde fornuft. Spørg dig selv, om det virkelig kan passe, når du støder på artikler eller påstande, som ikke virker pålidelige, og tjek evt., om de findes i nogle af de anerkendte medier.
I Mandag Morgens artikel (se kilder) opfordrer Alexios Mantzarlis, leder af International Fact-Checking Network ved det amerikanske Poynter Institute for journalistik, bl.a. til, at man altid læser hele artiklen og ikke alene overskriften, før man deler artikler på sociale medier. Meget ofte deler folk nemlig uden at læse artiklen, og ud fra overskriften alene er det som oftest meget vanskeligt at vurdere, om en nyhed er ægte eller falsk.
Hvad viser undersøgelser om skoleelevers og læreres evne til at skelne falske nyheder fra ægte?
Hverken lærer eller elever kunne skelne falske nyheder fra ægte, da DR lavede en test i gymnasieklassen 3.S på Frederiksborg Gymnasium og HF i Hillerød. De blev præsenteret for et Facebook-feed med både udenlandske og danske nyheder – både sande og falske. Alle havde mellem to og otte fejl. Det resultat er i tråd med et større studie fra Stanford University, som har testet 7.000 unge i alderen 11-19 år for, om de kunne skelne, hvilke af to nyheder der var henholdsvis ægte og uægte. Over 30 procent baserede deres svar på, at den falske nyhed virkede mere ægte på grund af grafikken, kan man læse i artiklen “TEST: Kan du spotte falske nyheder på Facebook?” på DR.dk (se kilder).
Tv-indslag om fake news, og om hvor svært det kan være at se forskel på rigtige og falske nyheder. På engelsk.
Hvilken rolle spiller mediernes fokus på clickbait for udbredelse af falske nyheder?
Når medierne jagter klik på nettet med såkaldte clickbait-historier (nyheder, der lokker dig til at klikke ved enten at skjule en del af historien eller at love noget, som artiklen ikke indfrier), er de med til at gøde jorden for falske nyheder, lyder kritikken fra bl.a. unge danske studerende, der har medvirket i DR’s test af, om de kunne skelne sande fra falske nyheder. For clickbait-historier bliver ofte så kuriøse og sensationelle, at det kan være svært at vurdere, om de er ægte. På den måde er clickbait-journalistikken med til at svække dømmekraften og sløre grænsen mellem sande og falske nyheder. Det beskriver artiklen “TEST_ Kan du spotte falske nyheder på Facebook?” på DR.dk (se kilder).