Hvor stor er virksomheden?
Ifølge Facebooks hjemmeside havde virksomheden i december 2017 i alt 25.105 medarbejdere. Hovedkontoret ligger i Menlo Alto i Californien. Derudover har virksomheden kontorer fordelt på over 80 byer spredt over hele verden. Coronapandemien blev en god forretning for Facebook, fordi Facebook blev et sted, mange mødtes online, når de ikke kunne mødes in real life. Den stigende aktivitet fik annonceindtægterne til at stige, og Facebook kom således ud af 2020 med et overskud på 18,49 milliarder dollar svarende til 113,5 milliarder danske kroner. Det kan man læse i artiklen “Facebook tjente 180 milliarder kroner sidste år” på Berlingske.dk (se kilder). Også i første kvartal af 2021 er omsætningen steget. I alt steg selskabets totale omsætning til 26,17 milliarder dollar frem til 31. marts, svarende til cirka 160,5 milliarder kroner, fremgår det af artiklen “Facebooks omsætning overstiger forventninger takket være Corona” på finans.dk (se kilder).
Ifølge Euroinvestor.inc ligger Facebooks markedsværdi i 2021 på omkring 800 milliarder dollar. Dermed er værdien steget med næsten 200 milliarder på bare få år (se kilder).
Hvordan tjener Facebook penge?
Over 95 procent af indtjeningen kommer fra annoncer. Facebook har enorme mængder af data om alle sine brugere. Derfor kan virksomheder, organisationer mv. købe reklameplads, der meget nøje kan ramme specifikke målgrupper. Kunder kan mod betaling også købe sig adgang til analyseværktøjer af, hvordan deres reklamer og opslag bliver set. Så selv om det er gratis for brugerne at bruge Facebook, kan man sige, at brugerne betaler ved at fodre Facebook med personlige data, som Facebook sælger videre og tjener penge på. Facebook ejer også enorme datacentre, der bliver leaset ud til tredjepart. Det kan man læse i artiklen “Fakta: Sådan tjener Facebook sine penge” på Avisen.dk (se kilder). Facebook-stifteren er i dag verdens syvenderigeste person – han er god for knap 65 milliarder dollar, kan man læse i artiklen “Mark Zuckerberg har sagt undskyld i 14 år – nu gør han det igen” på TV2.dk (se kilder).
Hvordan indsamler Facebook brugernes informationer og adfærd på nettet?
Facebook registrerer og gemmer en lang række data om brugerne. Blandt andet oplysninger om, hvor og hvornår de logger ind, om bopæl og arbejdsplads, tidslinje og søgninger, ansigtskarakteristika, kontaktoplysninger, kreditkortoplysninger, hvis man køber noget gennem tjenesten eller de apps, der er tilknyttet, beskeder, lister, likes, venner og interesse for annoncer. Hvis man logger ind på andre tjenester via Facebook, giver man også Facebook adgang til at opsamle oplysninger om det køb eller de søgninger, man foretager her. Det kan man læse i artiklen “42.000 danskere kan have delt deres Facebook-data” på TV2.dk (se kilder).
Om hvordan Facebook samler data om sine brugere:
Hvordan har Facebook fået indflydelse på nyhedsmedierne?
Sociale medier bliver en stadig mere betydningsfuld nyhedskilde. Næsten hver anden dansker bruger sociale medier som nyhedskanal. Det viste rapporten Reuters Digital News Report 2015 (se kilder), som kortlagde nyhedsforbruget i 12 lande, heriblandt Danmark. En tilsvarende udvikling kendes fra USA, hvor 62 procent læser deres nyheder via Facebook. Det viser en undersøgelse fra Pew Research Center, som refereres i artiklen “Facebook i modvind om falske nyheder” på DR.dk (se kilder). Sociale medier har altså fået massiv indflydelse på de traditionelle medier, fordi det i høj grad er lykkedes nye sociale medier at tiltrække brugere og gøre dem afhængige af de platforme for kommunikation og videndeling, som de skaber. Mens traditionelle medier kæmper om læsernes opmærksomhed som aldrig før, bruger læserne mange timer om dagen på sociale medier, fremgår det på AstridHaug.dk (se kilder).
I dag får cirka ti procent af danskerne alle deres nyheder via Facebook, fremgår det af “Fra blå bog til nyhedsfeed: Her er Facebooks historie” på tvmidtvest.dk (se kilder). Dermed er de traditionelle medier tvunget til at agere på sociale medier ifølge logikker, der gælder der. For hvis medierne skal have noget ud af at dele indhold på sociale medier, er de nødt til at skrive artikler, der appellerer til, at brugerne ‘liker’ og deler dem, så de bliver spredt og når ud til mange. Det kan man læse om i specialet Når det virale går i trykken – En undersøgelse af Jyllands-Postens brug af Facebook (se kilder). Dette er vanskeligt for traditionelle medier, blandt andet, fordi den såkaldte algoritme, der afgør, hvornår og hvor langt indhold bliver delt på Facebook, hele tiden ændres – og fordi Facebook holder den hemmelig som en del af sin forretningsstrategi.