Hvad er
PISA-undersøgelserne?
PISA
står for Programme for International Student Assesment – eller på dansk:
program for international elevevaluering. Det blev etableret i 1997 som et
samarbejde mellem de i dag 34 OECD-medlemslande samt enkelte andre lande.
Dengang deltog i alt 43 lande, men siden er flere kommet til. Undersøgelserne
fra 2009 og 2012 omfatter i alt 65 lande, som tilsammen udgør næsten 90 % af
verdensøkonomien.
Undersøgelserne
er designet af en gruppe bestående af fem internationale
forskningsorganisationer, nemlig:
·
Det Australske Råd for Uddannelsesforskning (ACER)
· Netherlands National Institute for
Educational Measurement (CITO)
· Educational Testing Service (USA)
· National Institute for Educational Research
(NER), Japan
·
Westat, USA.
De
fem organisationer har i samarbejde med forskere fra de deltagende lande
designet programmet til at teste og vurdere mellem 4.000-10.000 skoleelever
omkring 15-års alderen i hvert enkelt af landene.
Foreløbig
har der været fem PISA-undersøgelser som har fundet sted med tre års mellemrum,
nemlig i 2000, 2003, 2006, 2009 og senest i 2012. I hver runde testes eleverne
via skriftlige opgaver i følgende faglige færdigheder:
·
læsefærdigheder
·
matematiske evner
·
naturvidenskabelige kompetencer
Desuden
vurderes elevernes sociale kompetencer, sociale kår og motivationsfaktorer ud
fra spørgeskemaundersøgelser. Det sker for at undersøge elevernes personlige
færdigheder.
Hvem står for PISA i
Danmark?
Det
danske Undervisningsministerium besluttede fra starten i 1997, at de danske
elever skulle deltage i OECD-programmet PISA. I Danmark gennemføres PISA af Det
Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (KORA),
Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet (IUP/AU) og Det
Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI). Projektet styres af en
bestyrelse, som har et medlem fra hver af de deltagende institutioner. Formand
for bestyrelsen er professor Niels Egelund.
Hvordan foretages
PISA-testen i Danmark?
I
2012 blev 7.481 elever fordelt på 339 skoler i Danmark testet i matematik,
læsning og naturfag. Danske 15-årige indgår i den internationale PISA-undersøgelse,
men derudover har man i Danmark valgt også at teste en mindre gruppe af
16-årige elever. Begge grupper af unge vurderes ved hjælp af de spørgsmål, som
PISA-undersøgelserne benytter, men resultaterne for de 16-årige indgår ikke i
den fælles internationale undersøgelse og benyttes altså alene i en dansk
sammenhæng. Baggrunden for den udvidede undersøgelse er et ønske om at
sammenligne elever på afgangsniveau med elever på ungdomsuddannelserne. Desuden
ønsker man at få et billede af, om de danske 16-åriges færdigheder måske svarer
bedre til andre landes 15-årige, end de danske 15-åriges gør, eftersom børn i
mange lande begynder et år tidligere i uddannelsessystemet end vi gør
herhjemme.
Hvor lå de danske elever
på PISA-ranglisten de foregående år?
·
I 2000 havde PISA-programmet hovedvægt på læsefærdigheder. Her fik de danske
elever en placering som nummer 16 blandt 32 landes elever. Deres gennemsnitlige
læsescore lå på 497 point, hvilket svarer til OECD-gennemsnittet. Finland lå i
top med 546 point, mens Mexico var sidst med 422 point.
Den
danske gennemsnitlige totalscore i matematik lå på 514, hvilket er noget over
OECD-gennemsnittet på 500. De japanske elever toppede listen med en
gennemsnitlig score på 557, mens Brasilien skrabede bunden med 334 point.
I
den naturvidenskabelige prøve fik de danske 15-årige en gennemsnitlig score på
481, hvilket gav en placering lige i underkanten af OECD’s gennemsnit. De
koreanske elever lå i top med en score på 552, mens Brasilien også her lå
nederst med 375 point.
·
I 2003 var hovedvægten lagt på at undersøge elevernes matematikkompetencer,
mens læsefærdigheder og naturvidenskabelige viden denne gang var mindre temaer.
De
danske elever fik i matematik en gennemsnitsscore på 514, nøjagtig det samme
som i 2000. Hong Kong Kina lå øverst i undersøgelsen med 550 point, mens
Brasilien landede i bunden med 356 point.
De
danske elever havde en gennemsnitligt læsescore på 492, altså et lavere
gennemsnit end for 2000, hvor den var på 497. Finland toppede med 543, mens
Tunesien var sidst med 375 point.
I
naturvidenskab fik de danske elever et gennemsnitligt resultat på 475, altså et
mindre fald siden 2000, hvor scoren var 481. Danmark indtog dermed en placering
som nummer 31 ud af 41 deltagerlande og lå markant under OECD-gennemsnittet
samt dårligst i Norden. Finland toppede listen med 548 point, mens Tunesien lå
nederst med 385 point.
·
I 2006 var det elevernes naturvidenskabelige kompetencer, der blev lagt mest
vægt på, men også denne gang blev læsekompetencer og matematisk viden testet. I
den naturvidenskabelige prøve fik de danske elever en gennemsnitsscore på 496
imod 475 i 2003. Finland var igen topscorer med 563 point, mens Kirgisistan lå
i bund med 322 point. Gennemsnittet for OECD-landene var på 500.
I
læseprøven scorede danske elever i gennemsnit 494 point, altså et resultat der
placerer sig mellem de foregående undersøgelser, idet den i 2003 var på 492 og
i 2000 497.
Ligesom
i 2003 var Danmark placeret på en 19. plads, hvad angår elevernes
læsefærdigheder. Koreanske elever placerede sig bedst i undersøgelsen med 556
point, mens Kirgisistan lå dårligst med 285 point.
I
matematik fik de danske elever en gennemsnitsscore på 513 mod 514 i de to
foregående undersøgelser. Resultat betød, at Danmark placerede sig på en 15.
plads nøjagtig lige som i 2003. Elever fra Kinesisk Taipei klarede sig bedst
med 549 point, og elever fra Kirgisistan dårligst med 311 point.
·
I 2009 var fokus især på læsefærdighederne. De danske elever fik denne gang en
gennemsnitlig score på 495, der lå en smule over gennemsnittet på 493, men
stadig er det laveste i Norden. Bedst klarede eleverne fra kinesisk Shanghai
sig med 556 point. De kirgisiske elever klarede sig dårligst med 314 point.
I
matematik fik danske elever en gennemsnitlig score på 503 og lå dermed over
gennemsnittet på 496. Kinesisk Shanghai toppede med 600 point, mens Kirgisistan
lå i bund med 331 point.
I
naturvidenskab fik de danske elever en gennemsnitlig score på 499 og lå dermed
lige omkring gennemsnittet på 501 point. Elever fra Kinesisk Shanghai lå bedst
blandt de 68 deltagerlande med 575 point, mens Kirgisistan lå i bund med 330
point.
Hvilke forandringer
undergik folkeskolen efter PISA-undersøgelsen 2000?
I
årene efter PISA-undersøgelsen i 2000 kom der et nyt politisk forlig om folkeskolen.
Man kan ikke sige, at det var en direkte udløber af PISA-undersøgelsen, idet
der også var tale om, at en nyligt valgt borgerlig regering skulle markere sig
politisk, men de danske elevers dårlige resultater spillede uvægerligt en
rolle.
Den
14. november 2002 indgik Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti
og Socialdemokraterne et nyt folkeskoleforlig, som i hovedtræk gik ud på at:
·
Fastsætte fælles nationale og bindende mål for alle folkeskolens fag på
bestemte klassetrin
·
Styrke fagene dansk og matematik på 1.-3. klassetrin ved at øge timetallene med
en ekstra ugentlig lektion
·
Give eleverne en ekstra times engelsk per uge og desuden rykke undervisningen
frem til 3. klasse
·
Styrke naturfagene med en ekstra times fysik/kemi og ved at føre biologi frem
til og med 9. klasse
·
Føre historieundervisningen frem til og med 9. klasse og inddrage faget i 9.
klasses projektopgave sammen med samfundsfag
·
Give eleverne i 6. klasse en ekstra times idræt.
Ifølge
daværende undervisningsminister, Venstres Ulla Tørnæs, handlede det om at
styrke fagligheden hos eleverne.
Hvilke forandringer
undergik folkeskolen efter PISA-undersøgelsen 2003?
Efter
PISA-undersøgelsen i 2003 fandt undervisningsminister Ulla Tørnæs det
nødvendigt med yderligere faglig opstramning i folkeskolen. Det fik
VK-regeringen til at gennemføre følgende fire ændringer af folkeskoleloven:
·
Obligatorisk sprogscreening: Alle børn skal sprogscreenes, når de begynder i
skole. Formålet er at belyse børnenes sproglige udvikling. På
undervisningsministeriets hjemmeside kan man finde materiale om sprogscreening
·
Inddragelse af trin- og slutmål i folkeskolens fag
·
Indførelse af obligatoriske tests i læsning, matematik, engelsk og naturfag
·
Indførelse af skriftlig tilbagemelding til forældrene.
Ulla
Tørnæs bebudede ligeledes en styrkelse af læreruddannelsen ved at tilbyde
færre, men større linjefag til de lærerstuderende.
Hvilke forandringer
undergik folkeskolen efter PISA-undersøgelsen 2006?
Resultaterne
i PISA-undersøgelsen 2006 viste, at det for Danmark gik lidt fremad eller
stagnerede. Den daværende undervisningsminister, Venstres Bertel Haarder,
lancerede en mindre reform af folkeskoleloven som indebar:
·
Udvidelse af undervisningspligten fra ni til ti år således, at der skal undervises
i børnehaven. Det betyder samtidig indføring af en ny indholdsbeskrivelse for
undervisningen i børnehaveklassen
·
Obligatorisk sprogvurdering i starten af børnehaveklassen
·
Kommunalbestyrelserne skal fastsætte mål- og indholdsbeskrivelse for skolefritidsordninger
(SFO)
·
Der gives mulighed for at etablere aldersintegrerede klasser og rullende
skolestart til og med 2. klasse.
Hvilke forandringer
undergik folkeskolen efter PISA-undersøgelsen 2009?
I
forbindelse med offentliggørelsen af PISA-undersøgelsen 2009 lancerede
VK-regeringen en ny folkeskolereform. Den skulle ifølge daværende
undervisningsminister Tina Nedergaard (V) opstille mål for både skolernes
resultater og for elevernes alsidige udvikling.
VK-regeringen
satsede blandt andet på et læseløft, bedre integration samt bedre kvalificerede
lærere gennem følgende tiltag:
·
Elever fra børnehaveklasserne til 3. klasse skal have en sekstimers
sammenhængende skoledag fra 8 til 14
·
Et kundskabsløft, så elever i 8. klasse fremover skal opnå det niveau, som i
dag er gældende for 9. klasse. Det skal eksempelvis ske igennem et øget timetal
i dansk, engelsk, matematik og naturfag
·
Offentliggørelse af nationale tests
·
Øget prioritering af it i folkeskolen
·
Hævelse af karaktergennemsnittet for læreruddannelsen
·
Eleverne skal have større medindflydelse på deres skoledag.