Hvordan har Instagram udviklet sig?
Da Instagram gik i luften, var det ud fra en idé om at skabe en visuel platform med flotte billeder fra mobiltelefonen. Det skulle samtidig være nemt at finde andre brugeres indhold og navigere rundt på platformen. Brugerne kunne interagere med hinanden ved at sende et hjerte afsted, hvis de kunne lide et billede, eller kommentere på det. Brugerne kunne også sende hinanden private beskeder. I begyndelsen virkede appen kun på smartphones, og det betød det, at det kun var billeder fra mobiltelefonen, man kunne lægge op. Ifølge Politiken-podcasten ”10 år med tragisk glæde i små firkanter” (se kilder) tilskyndede det til, at billederne på Instagram var nogle, der blev taget på farten og ikke krævede andet end at have sin telefon ved hånden. Derfor var Instagram i starten domineret af såkaldte ’hverdagsbilleder’. Hashtags blev for alvor populært med Instagram, selvom de allerede eksisterede på Twitter. I dag er hashtag en del af hverdagen og noget, som mange firmaer og kampagner arbejder med i deres markedsføring. Men i takt med at Instagrams popularitet og brugerbase voksede, og flere og flere virksomheder så forretningsmuligheder i at annoncere på Instagram, blev indholdet mere professionelt og i tiltagende grad et udstillingsvindue for ’det perfekte liv’. Ifølge Politikens podcast har Instagram dog (igen) udviklet sig til at være et sted, hvor der er plads til det ’normale’ og mere folkelige, vi kender fra Facebook. Det har dog også betydet, at der er kommet en hårdere debattone på Instagram – noget, der ellers tidligere var forbeholdt Facebook.
Hvem tjener penge gennem Instagram?
I løbet af de ti år, som Instagram har eksisteret, er det blevet et sted, hvor store virksomheder sælger deres varer, og politikerne sælger deres budskaber. Det fremgår af Politiken-podcasten ”10 år med tragisk glæde i små firkanter” (se kilder). Personer, der lever af at skabe godt indhold for penge, kaldes influencere, og de dukkede frem på Instagram, da mediet var blevet så stort, at der begyndte at være værdi for virksomhederne i at reklamere for deres produkter eller for sig selv på platformen. Gennem flotte billeder og interessante videoer reklamerer influencere for produkter mod betaling. Formålet med det betalte indhold er at få andre brugere til at købe produkterne.
Derudover har Instagram gjort det nemmere og mere attraktivt for brands og virksomheder at bruge Instagram til at sælge produkter. Med mediets shopping-funktion kan brugerne nemt finde frem til de enkelte produkter, der reklameres for, tilføje dem til ønskelisten og købe dem. Desuden lancerede Instagram i 2018 sin egen video-kanal, Instagram TV – forkortet IGTV – hvor virksomheder, brands (og almindelige brugere) kan dele videoer på helt op til en times varighed. Det giver især brands og virksomheder nye muligheder for at reklamere og tjene penge gennem mediet.
Hvilke regler er der for reklamer på Instagram?
Hvis en influencer reklamerer for en virksomhed ved for eksempel at vise virksomhedens produkter, skal det være tydeligt for den, der ser omtalen, at det er reklame. Det fremgår af Forbrugerombudsmandens hjemmeside, der regulerer reklameområdet (se kilder). Tidligere var det svært at gennemskue, hvad der var reklame, og hvad der ikke var. Instagram har derfor været nødt til at indføre nogle retningslinjer, som gør det nemmere at gennemskue, hvornår der er tale om ’sponsoreret indhold’, fremgår det af podcasten ”10 år med tragiske firkanter” fra Politiken (se kilder). Derudover har Instagram lanceret en standardmarkering, hvor kommercielt indhold markeres med sætningen ’Betalt partnerskab med (virksomhedens navn)’.
Hvorfor er Instagram stadig så populær?
Når Instagram efter ti år fortsat er så populær, hænger det sammen med, at mediet har været god til at se brugernes behov og ’stjæle’ populære funktioner fra andre sociale medier. For eksempel indførte Instagram i 2016 funktionen ’Stories’ fra Snapchat, hvor brugerne kan dele korte videoer, som forsvinder efter 24 timer. Den ene af Instagrams skabere, Kevin Systrom, udtalte i et interview i 2019, at: ”I lang tid var folks profiler fyldt med Snapchat-links (…) det var tydeligt, at folk forsøgte at bygge bro mellem de to produkter. Så vi gav dem, hvad de ønskede.” Det fremgår af artiklen ”Instagram founder admits he blatantly stole Stories from Snapchat” fra Mashable (se kilder). Instagram har gjort det samme med TikTok ved at kopiere en funktion derfra, der giver brugerne mulighed for at klippe forskellige optagede videoklip sammen til én video, tilføje musik og justere hastighed med videre. På Instagram hedder denne funktion ’Reels’. Det fremgår af artiklen ”Looks like Instagram is copying the best bits of TikTok” fra Dazed (se kilder).
En anden grund til, at Instagram fortsat er populært ti år efter, er, ifølge Politiken-podcasten ”10 år med tragisk glæde i små firkanter” (se kilder), at der ikke er nogen egentlig konkurrent til Instagram, selvom Snapchat og Tiktok ubetinget er de mest populære medier blandt unge.
Derudover er det især blandt unge blevet populært at lave en ekstra Instagram-konto, hvor man kan dele mere private sider af sig selv, som man ikke ønsker, at alle ens følgere skal se. Fænomenet hedder ’Finstagram’ (en blanding af ordene ’fake’ og Instagram). En Finstagram-konto er en falsk Instagram-profil, som man opretter for at kunne dele indhold, som kun få, udvalgte personer skal kunne se. Brugere, der har en ’finsta’, har typisk også en ’rigtig’ Instagram-konto. Ved at have to konti kan brugerne skabe et privat rum eller fællesskab på Instagram, hvor det – på grund af mediets størrelse – ellers kan være svært at være privat.