Hvorfor genopstod ideen om demokratiet?
Ideen om demokratiet som
den mest ønskværdige styreform kom tilbage i oplysningstiden. I denne periode
stod naturvidenskaben for en række gennembrud, der alle var med til at
afmystificere verden. I takt med, at videnskaben blev bedre og bedre til at
forklare verden og mennesket, blev det også mere naturligt at se mennesket som
frit og uafhængigt. På den måder mistede religionen gradvist forklaringskraft,
og jo mere man anså mennesket for at kunne være herre over sin egen
skæbne, jo mere naturligt blev det også at mene, at mennesket har ret
til at være herre over sin egen skæbne. En af periodens vigtigste politiske
filosoffer, englænderen John Locke, mente netop, at mennesket har nogle
naturlige rettigheder, der giver det ret til medbestemmelse. En anden
indflydelsesrig politisk tænker fra tiden var Jean Jacques Rousseau. Han
beskrev i sin ”Samfundspagten” fra 1762 hvordan de enkelte mennesker må afgive
noget af deres medfødte frihed for at kunne indgå i folket, som til gengæld har
suverænitet som kollektiv. Både Locke og Rousseau er eksempler på det, man
kalder kontrakttænkning. Altså den politiske idé, at mennesker indgår i et
fællesskab, hvor man afgiver noget af sin frihed med det formål at skabe et
større gode som samfund. Hverken Locke eller Rousseau var demokrater, men de
var alligevel begge med til at formulere nogle af de tanker, der ligger til
grund for de moderne demokratier. Eksempelvis har forfatterne af den
amerikanske uafhængighedserklæring med stor sandsynlighed læst John Lockes
bøger.
En tredje politisk filosof
med afgørende betydning for demokratiets udvikling er franskmanden Montesquieu.
Han satte med sin tredelingslære rammerne for, hvad der skal til for, at et
demokrati kan fungere, uden at magten bliver koncentreret et enkelt sted eller
misbrugt. Ganske enkelt er ideen, at magten skal deles i en lovgivende, en
dømmende og en udøvende del. Disse tre instanser skal holde hinanden i skak.
Man skal huske, at de nye demokratiske tanker erstattede tyranniske konger med
despotisk og uindskrænket magt.
Demokratiet er en ny
humanistisk måde at tænke på, hvor det enkelte menneske bliver tillagt en
værdi, som det ikke havde tidligere. Som der står i indledningen til Den
Amerikanske Uafhængighedserklæring (se kilder), anså man nu mennesker for at
være skabt lige med naturlige medfødte rettigheder. Lighed er ikke nødvendigvis
et mål i sig selv, men i demokratiet er udgangspunktet, at alle mennesker har
lige værdi og derfor skal have ret til selv at bestemme i deres liv og
have medbestemmelse i forhold til samfundet.
Hvilken rolle spillede den franske og den
amerikanske revolution?
De to skelsættende
begivenheder i demokratiets historie i 1700-tallet er henholdsvis den
amerikanske og den franske revolution. Begge revolutioner omstyrtede monarkier
med det formål at erstatte dem med republikanske demokratier. Samtidig skabte
begge revolutioner to helt afgørende dokumenter, der har spillet en markant
rolle i demokratiets historie. For den amerikanske revolutions vedkommende er
det Uafhængighedserklæringen fra 1776 (se kilder), der tydeligt udtrykker
menneskets ret til selvbestemmelse. I Frankrig er der tale om
Menneskerettighedserklæringen fra 1789, der i tråd med tidens oplysningsidealer
beskriver menneskets sociale og demokratiske rettigheder. Hverken i USA eller
Frankrig oprettede man velfungerende demokratier fra den ene dag til den anden,
men omvæltningen blev afgørende. Især i Frankrig faldt man flere gange tilbage
til autoritære udemokratiske styreformer, hvorimod udviklingen i USA har haft
færre tilbagefald.
Hvordan ændrede demokratiopfattelsen sig fra
1700-tallet til 1945?
Generelt kan man sige, at
demokratiet er blevet mere rummeligt. I denne sammenhæng er det udvidelsen af
demokratiet til også at omfatte kvinder, der har været mest markant. Men i det
hele taget er udviklingen gået fra, at menneskets selvbestemmelsesret gjaldt
hvide mænd fra samfundets top til at omfatte alle myndige borgere i et land. Et
system uden disse grundsten vil vi i dag ikke klassificere som demokratisk. I
Europa har arbejderbevægelsen spillet en enorm rolle for at sikre
arbejderklassens demokratiske rettigheder.
Hvordan udviklede demokratiet sig i Danmark i
perioden?
I Danmark fik den første
grundlov et lidt spøjst forspil. Af forskellige årsager blev kravet om en
forfatning med almindelig valgret blandet sammen med et krav om at afvise
hertugdømmerne Slesvig og Holstens bestræbelser på at løsrive sig fra Danmark.
Et møde af nationalliberale anført af lederen Orla Lehmann gik sammen med den
københavnske Borgerrepræsentation d. 21. marts 1848 til kongen for at aflevere
deres nedskrevne krav. Da optoget nåede frem til Frederik d. 7., svarede han
dem ifølge artiklen "Demokrati med et pennestrøg" (se kilder): ”det,
De ønsker mine herrer, er alt i morges udført.” Samtidig udnævnte han en
regering og erklærede sig selv som konstitutionel konge uden enevældige
beføjelser. Det betød ikke, at Danmark fra den ene dag til den anden blev et
velfungerende demokrati, men det betød, at tiden med en enevældig hersker i
landet var endegyldigt forbi. Herfra begyndte processen mod det demokrati, som
vi kender i dag.
Som noget af det første gik
man i gang med at lave en ny forfatning, den senere junigrundlov. På samme tid
indførte man en række politiske reformer, hvor ophævelse af indskrænkninger i
pressefriheden fremstår som den væsentligste. Et af de mest afgørende emner,
der skulle nås en aftale om, var udformningen af valgretten og stemmeretten.
Kun omkring 15 % af befolkningen fik stemmeret, hvilket på den tid var en del.
Det var især liberalt og konservativt sindede mænd, der skulle nå til enighed,
og de var bekymrede for et for stort og uoplyst vælgerkorps. De liberale var
generelt fortalere for en bredere forståelse af både stemme- og valgret end de
konservative kræfter. Derfor enedes man om et tokammersystem: en rigsdag med et
folketing og et landsting – folketinget bestod af mænd over 30, der ikke havde
været straffet eller modtaget fattigdomshjælp, mens landstinget skulle fungere
som en konservativ balance, hvor kun velhavende mænd over 40 havde ret til at
sidde. Stemmeretten var som valgretten til folketinget; hverken kvinder,
arbejdere, fattige eller andre befolkningsgrupper blev betragtet som værdige
til at deltage i beslutningsprocesserne.
Grundloven, der vedtoges
den 5. juni 1849, blev fundamentet for det danske demokrati og har været det
lige siden. Med en klar Montesquieu-inspireret tredeling af magten i en
lovgivende, en dømmende og en udøvende magt, og religions-, trykke-, forenings-
og forsamlingsfrihed samt ejendomsret og ret til undervisning, indeholdt den
første grundlov en lang række af de elementer, der skal til for at skabe et
velfungerende demokrati. Grundloven er siden blevet ændret og revideret en
række gange.
I 1866 vedtog man den
såkaldte ”gennemsete Grundlov”, der med udvidet magt til Landstinget tilgodeså
de mest privilegerede, som eksempelvis velhavere og godsejere, hvilket må
betragtes som et demokratisk tilbageskridt. Det var især liberalisterne,
forløberne for partiet Venstre, der var fortalere for den mere demokratisk
rimelige junigrundlov. Det springende punkt var det demokratisk valgte
folketings ret til at afgøre regeringens sammensætning, og liberalisternes
modstand mod det ikke særligt demokratiske landstings afvisning af det
parlamentariske princip. Denne periodes konflikt er i dag kendt som
Forfatningskampen og varede frem til det såkaldte Systemskifte i 1901. Sagens
kerne var det magtmæssige forhold mellem regering og folketing og dermed
princippet om parlamentarisme.
Perioden fra 1877-1894
kaldes provisorietiden, en periode hvor landets reelle leder var Højres leder
og leder af regeringen JBS Estrup, der udstedte provisoriske (dvs. midlertidige
love) udenom Folketinget. En så væsentlig del af magten forblev hos henholdsvis
kongen og godsejerne, at man i dag ikke ville kalde det et reelt demokrati. Det
samme kan siges om den grundlovsændring, der i 1915 gav kvinder og tjenestefolk
både stemme- og valgret. Valgretten til Landstinget blev gjort almindelig, og
kongens ret til at udpege nogle af medlemmerne forsvandt også. 1953 blev
landstinget nedlagt ved en grundlovsændring, der også ændrede tronfølgeloven,
så kvinder også kunne arve tronen. Samlet set kan man sige, at udviklingen fra
den første grundlov til i dag har – bortset fra tilbageskridtet i 1866 – gået
mod at blive mere og mere demokratisk.